kita cerita pasal MTB... yang dulu-dulu... yang lama-lama... zaman frame besi.. ada yang baru nk tumbuh gigi... atau kata orang sekarang.. "Old Skool"...
Untuk posting ni, kita tengok bab "MTB Full Suspension" dulu... nanti-nanti kita sambung dengan "HT" pulak... InsyaAllah..
"Old School" ... ikut kata pakcik wikipedia... (tapi cuma ada versi BMX saja)
- The term is used in BMX to refer to whole bike or parts made between the beginning of the sport, when the bikes were just modified Schwinn Stingrays and cruiser bikes in the late '60's, through the early '90's. Mag (plastic) wheels are considered to be very old school. Of worthy notice is the thickness of most parts of the frame on an old school BMX bike compared to a bike made from the late '90's to present day.
Pada awalnya,.. Pereka2/industri masih "struggle" untuk merekabentuk kerangka dan sistem suspensi yang sesuai dengan kegunaannya.. stabil, selamat dan selesa... sebab utamanya tiada contoh untuk dijadikan garispanduan dan pelumba2 juga belum pernah menguji basikal "FS"... sebab itu, kalau kita perhatikan model-model awal MTB "FS" ini, terutamanya sistem suspensinya (depan dan belakang).. agak banyak variasi dalam rekabentuk, rekaletak dan aturan fungsinya... pengeluar2 seboleh2nya untuk membezakan produk mereka untuk menunjukkan "identiti" dan mendahului pasaran... Contohnya (seperti gambar2 dibawah,.. ada suspensi belakang direka "double" seperti suspensi depan.. dan ada suspensi depan yang direka dengan satu penyerap untuk menyokong dua bar fork)... semuanya dalam proses "ujian"..
Boleh dikatakan, pereka2 ini masih tercari2 samada mahu menonjolkan konsep "futuristik" ataupun "idealistik". Dengan itu, terhasillah rekabentuk2 seperti "kapal angkasa + motocross + bmx",... dengan frame yang "over design" dan "over built"... dari rupa suspensi depan seperti "mentadak" hinggalah suspensi belakang yg kemetot... asalkan ada shj... "tangkap muat"!!
Tak seperti "FS" sekarang yang mana perbezaan ketara antara pengeluar hanya pada kerangka manakala sistem suspensi kebanyakannya sama (walaupun dari pengeluar suspensi yg berbeza).... mungkin hasil dari kajian2 dan pengalaman dari "FS" terdahulu.. buatkan pengeluar tahu rekabentuk mana yang optimum dan apa yang perlu diubah dan apa yang perlu dikekalkan...
Dari segi rekabentuk kerangka,.. "FS" "Old Skool" juga kebanyakannya hanya direka "single pivot" tetapi dipelbagaikan pada bahagian "main frame"-(untuk dikayuh pd semua trail)... tak seperti "FS" sekarang yang direka khusus mengikut kesesuaian trail samada "XC", "All Mountain", "FR" atau "DH"...
Bahan yang digunakan dahulu juga kebanyakannya adalah "steel" sebelum ditukar ke "Alloy" (dan ada juga yang masih kekalkan penggunaan "steel").. -berbeza mengikut model dan pengeluar...
Sekarang ini, pengeluar lebih utamakan bahan dari alloy dan karbon dan amat jarang untuk jumpa kerangka besi yang masih digunakan (bagi high-end FS MTB).
Perubahan yang dibuat selaras dengan peningkatan permintaan, perubahan gaya kayuhan, trail dan peningkatan teknologi... pengguna2 sekarang lebih "demand".. mahukan lebih ringan, selesa, selamat, kukuh, "hensem" dan mudah dikawal...
atau mungkin juga,.. perubahan2 yang dibuat hanyalah strategi pasaran.. gunakan pelumba profesional untuk jd ejen pengiklanan... pengaruhi org2 amatur untuk "mengoyak poket".... "upgrade" selagi boleh.. dan beli model terkini dipasaran... sedangkan realitinya... untuk kegunaan kayuhan kita2 yg "kokak" ni, basikal besi chap ayam pon dah cukup sebenarnya... mungkin ini cuma "permainan" kapitalis... dan kita bonekanya... lu pikirlah sendiri...
Wassalam.. auf wiedersehen...
Selamat berkayuh, kayuh dengan selamat...
-RIDE ON-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan