*peringatan utk diri sendiri...
hari2 tengok basikal ada saja tak kena, itu-ini semua nk tukar.. buka internet,.. tengok majalah..ada saja benda baru.. frame baru.. groupset baru.. fork baru.. ikut nafsu semua mau.. mau yang terkini... org upgrade,.. aku pon nk upgrade..mau perfect!! errr.. tp patutka mcm tu?
asasnya, semua basikal sama saja... ada 2 tayar, brek, sepit udang, pedal, seat,... bla.. bla.. bla
okla,.. psl org nk bisnes dah bg kategori.. ikut saja laa.. xc,.. fr,.. am, .. dh..
Tapi lain2 kategori pun, ideanya tetap sama... tak perlu nak bergadai robek poket nak ber hi-end segalanya.. kayuh tetap sama.. ada selut,.. redah,.. ada batu,.. loncat.. ada bukit, tolak..
dari sudut "engineering tolerance",teknikal dan teknologi memanglah ada bezanya barangan "biasa" dengan "luarbiasa".. tapi rider yang org hormat ialah yang ada "know-how" atau skill.. eg: org lg respect kalau ada mamat yg buat double backflips freeride moves guna frame HT besi bbanding dgn mamat kayuh XC pakai FullSus Karbon + groupset SRAM X.O pastu turun bukit pun terkinjat2 tolak beskal.. :P
sekali lagi,.. org hormat kita dengan skill, bukan rupabentuk beskal.. kalau nk kagum dgn benda cantik,.. tak payah tengok beskal,.. pi download wayang hindustan, pastu tgk puas2..
teringat pulak satu cerita :
about a photographer who was invited to someone’s house for dinner and to show some photos he’d taken from a trip. The host was gushing over his pictures and said “wow, you must have a really nice camera to take such great photos!’. To which he replied, ‘ wow, dinner was great! You must have some really nice pots and pans!”
tingkatkan skill diri sendiri... kena usahalah sikit..
1. baca semua manual psl basikal sendiri.. fahamkan fungsi fork, susp belakang,.. geometri frame, brek dll.. buat setting yang sesuai.. supaya selesa dan selamat.. kalau manual semua dah hilang.. tanya en. google pastu donlod.. belajar semua aspek dan kenal betul2 basikal sendiri.. jangan dok harapkan 100% kt apek kedai.. kata org,.. bila dah kenal baru boleh mesra...
2. Ada masa lapang atau bila bercuti/melancong,.. bawa sekali basikal.. berkayuh dan cuba trail yang berbeza2.. cuba buat benda baru,.. cari tempat2 dan trail yang kurang menarik & lps tu, cari cara untuk bagi jadi menarik.. Eg: kalau boring kayuh kat batas ban di bendang, cuba kayuh dalam bendang pulak..hehe(tapi pastikan lepas selesai musim, kalau tak naya tenggelam dlm selut, takpun terus kena ligan dengan parang).. tapi apa2pun, itu kira "seni" berkayuh jugak tu..
3. selalu buat senaman sampingan untuk jaga stamina. Boleh tanya en. Google dan cari senaman yang sesuai untuk stamina berkayuh..Sekali lagi,.. frame monocoque carbon + groupset XTR + rims spinergy jadi tak bermakna kalau cuma mampu kayuh 10km pastu mencangkung terjelir lidah..
4 sebolehnya, cuba biasakan kayuh dengan semua keadaan. Kalau biasa berkayuh XC, sesekali cubalah FR,.. gunakan sepenuhnya basikal sendiri yang ada,.. selain dari meningkatkan skill, secara tak lansung akan lebih kenal "mesra" dengan basikal sendiri dan akan dapat kenalpasti kemampuan diri dan basikal. Amatlah beruntung kalau dapat tingkatkan pelbagai skill kayuhan dengan menggunakan sumber dan belanja yang minima (basikal yang sama bermakna bajet yang tak bertambah..tak perlu lg nak tukar2 basikal untuk trail berbeza...)
jadi, kesimpulannya.. aku nk jual beskal.. pastu ingat nak cari saja frame/basikal besi murah2 yang biasa2 & lepas tu,.. hantam sajalaaa.. kalau jatuh bercalar-kemek pun tak ralat janji ada skill hehehe
Apa2pun, ini minat aku masa skrg... pulun selagi boleh,.. mungkin lps ni kalau bertukar minat,.. sekurang2nya ada benda utk dikenang...
Quelques manières pour être respectueux de l’environnement avec votre
voiture
-
Lorsque vous avez votre véhicule, ce n’est pas le moment pour vous de
polluer l’environnement. Même si vous avez votre voiture, vous pouvez bien
respecte...
Setahun yang lalu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan