-artikel dari blog lama-
MTB Hard Tail : "kerangka tanpa suspensi belakang ataupun "solid frame" dengan tambahan suspensi hadapan ataupun tanpa suspensi hadapan"...
MTB "Hard Tail" (HT) adalah model permulaan dalam rekabentuk kerangka versi basikal bukit... Walaupun dikatakan perlumbaan "offroad" telah diadakan sejak tahun 50-an, tetapi MTB dengan spesifikasi dan bentuk yg ada sekarang masih baru lg...
Bila industri mula merekabentuk dan mengeluarkan model2 yang lebih sesuai dengan trail pada pertengahan 70-an. Perubahan yang dibuat hanyalah pada kerangka "cruiser" yang telah sedia digunakan.. disamping membuat penambahan/pertukaran pada saiz (diameter dan lebar) tayar, gear, saiz rim dan pemegang (handlebar) yang lurus atau dinaikkan sedikit dan perubahan2 lain yang melibatkan aksesori..... dan seterusnya ditambahbaik lagi dengan sistem suspensi hadapan...
Pada peringkat awal, MTB HT digunakan untuk semua bentuk trail dan kayuhan.. dari normal XC hinggalah DH... tetapi selepas rekabentuk FS mula dikeluarkan, maka pilihan kita semakin terbuka... bergantung kepada jenis2 trail dan kayuhan kita, dan ditambah lagi atas sebab2 kesesuaian, keselesaan, keselamatan, ciri2 basikal dan kawalan oleh pelumba.. maka kita boleh pilih samada gunakan HT atau FS.
Atas sebab pilihan yang ada antara HT atau FS ini, maka secara umumnya,.. kegunaan kerangka HT menjadi keutamaan untuk kayuhan2 XC, Enduro/All Mountain dan trials...
Tentu ramai antara kita mulakan minat berMTB dengan model "Hard Tail" sebagai pilihan pertama... mungkin antara sebab utama ialah senang untuk diselenggara, diubahsuai, pilihan model yang lebih banyak dan kos yang lebih murah..
Tetapi apa2 sahaja model yang kita ada sekarang... atau apa yang kita berkenan untuk miliki kemudian.. tentu bagus kalau sesekali kita imbas kembali model2 yang terdahulu dipasaran... Dengan rekabentuk2 yang "retro" dan "cool".. bagi sesiapa yang pernah memiliki model2 lama ini, tentu teringat kembali nostalgia dan pengalaman2 lama dahulu...
Dan kalau diperhatikan, sebenarnya tiadalah perbezaan yang sangat ketara antara rekabentuk kerangka HT old skool dan HT sekarang... melainkan tambahan "adapter" untuk disk brake, perubahan saiz diameter tube (main tube, seat tube ataupun head tube) dan bahan yang digunakan... dari besi.. alloy.. hinggalah karbon...
Perbezaan atau penambahbaikan yang sebenarnya banyak ditumpukan pada aksesori... dari set gear, sistem suspensi (Spring, Angin, Hydrolik, ciri2 lock-out, SPV, TPC dll), sistem brek ("Y"-brake, "V"-brake, Mech Disk brake hingga ke Hydro Disk brake) dan aksesori2 lain seperti crankset, handlebar, seatpost dan pedal (pedal dengan pengikat kaki ke clipless)...
Seterusnya,.. antara gambar2 HT "Old Skool" yang disalin dari internet...
Sekian dulu untuk kali ini.. wassalam.. auf wiedersehen..
-Ride On-
Quelques manières pour être respectueux de l’environnement avec votre
voiture
-
Lorsque vous avez votre véhicule, ce n’est pas le moment pour vous de
polluer l’environnement. Même si vous avez votre voiture, vous pouvez bien
respecte...
Setahun yang lalu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan