:: TMBikers Next Ride... Mana..? Bila...? ::


Tajuk:
KAYUHAN MALAM BERSAMA KAK LIMAH
Tarikh:
Setiap hari Isnin & Rabu (ROAD)
Tarikh: Setiap hari Jumaat (Takde hantu: OFFROAD/ Ada hantu: ROAD)
Masa kumpul: 9.00 malam
Lokasi kumpul: Parking lot Klinik Syifa (depan pintu utama UPSI)
Masa Tayar Golek: Lepas semua dah tak sabo..
Trail road: Tg Malim-Proton City-Behrang Stesen-Changkat Asa-Tg Malim
Trail offroad:
Tg Malim -Ladang Behrang-Behrang 2020-Behrang Stesen-Kg Kelawar-Kg Lambak-Tg Malim
_______________________________________________________________________________________________

Tajuk:
KAYUHAN HUJUNG MINGGU INI
Tarikh:
28 April 2011 (Sabtu)
Destinasi: FRIM (Start dari Hospital Kusta, Sungai Buluh)
Masa kumpul: 7.30 pagi
Lokasi kumpul: Mamak 24 jam, Tanjung Malim
Masa Keta Golek: Lepas roti telo masuk perut
Ketua rombongan: Abad
Pesanan Kak Limah:
Awak nak tolak je sampai Heli Pad



Peta laluan "Road" :


Peta laluan "Off-Road Malam" (agak2 saja daa) :


:: Jangan lupa bawak air, minyak urat, tiub, tools & reflektor tau ::
:: Jangan lupa tukar bateri & pasang segala jenis lampu lip-lap, kalimantang, spot light, lampu jalan, etc. tau! ::
:: Jangan lupa ajak jiran-jiran yang lawa sekali tau! ::

Halaman

Khamis, 29 Januari 2009

Bekerja Sambil Recce-Recce Trek Baru

-artikel dari blog lama-


Pada awalnya, saya bercadang untuk membuat kayuhan penutup sebelum puasa di trail pilihan sendiri di Tanjong Malim... Akan tetapi panggilan tugas telah mengeheret saya untuk pulang ke kampung... Berkebetulan dengan hari cuti umun hujung minggu dan sambutan Hari Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia yang ke-51 maka saya pulang ke kampung bersama isteri dan anak2...

Namun hasrat untuk berkayuh tetap tidak pudar dan tidak dilupakan begitu sahaja... Akhirnya saya membuat keputusan untuk membawa basikal bersama... Kebetulan pula saya dijemput untuk membuat persembahan di Adeline's Rest House yang memang terletak di kawasan hutan berhampiran kampung orang asli lebih kurang 10km dari rumah ibu saya...

Apa lagi.... Sambil kerja... Sambil recce trek baru la hajatnya... Maka pada pagi Ahad 31 Ogos 2008... Saya telah ke Adeline's Rest House untuk recce trek... Dengan semangat yang berkobar2 saya tiba di tempat kejadian lebih kurang jam 9.00 pagi...

Cuaca agak baik... Cerah... Tapi sudah ada tanda2 macam nak hujan... Laluan agak lembab kerana hujan pada malam sebelumnya...

Tiba di tempat kejadian... Tanpa melengah masa... Turunkan basikal dan mula berkayuh...



Trek ini menyediakan kayuhan tarmac pada permulaannya lebih kurang 3km kemudian disusuli trek ofroad yang agak "tricky" kerana permukaan tanahnya yang agak berbatu, berlopak dalam dan terdapat juga drop2 kecil kecilan tetapi layan...

Apa yang malangnya... Saya lupa nak cek bateri kamera dan rupa2nya bateri dah nak menghembuskan nafasnya yang penghabisan... Antara gambar2 yang sempat dirakamkan sebelum bateri kamera kembali pangkuan ke tong sampah...















Tengah dok asyik melayan kayuhan.... Tiba2 hujan renyai2 turun... Memula renyai... Lepas tu berai... Lepas tu... Berderai2 la pulak.... Kalau ujan biasa takpe jugak... Sekali hujan panas daaaa...

Akibat mengenangkan malam nanti nak berkerja pulak... maka saya ambil keputusan untuk berpatah balik.... Takut kalau diteruskan berkayuh dalam hujan panas ni bakal mengundang musibah pada malam hari nanti... Langsung tak boleh kerja...

Kayuhan berpatah balik diiringi dengan hujan panas yang agak kasar... Lenjun la jugak... Sampai di perkarangan Adeline's Rest House saya ambil keputusan untuk rehat sebentar sambil menunggu hujan reda...

Kelihatan satu kumpulan pengunjung baru saja selesai "paint ball" game... Pergh... Habis berkaler2 tubuh badan kena tembak...

Sembang punya sembang... Rupa2nya Adeline ada jual bateri kamera... Saya terus beli dan gantikan bateri yang dah kong tu... Adoi... Rugi betul rasanya tak tau dan tak beli awal2...Sedar tak sedar ujan pun reda... Kebetulan Andrew dan Wan si pemilik paint ball game ni kata ada lagi pallet lebihan dalam 500 biji... Derang pelawa plak saya main nak kasi habis pallet tu... Apa lagi.... Inilah peluang... Saya memang tak pernah main game ni sebelum ni... So... Belasahhhhh...

Game pertama saya main 1 lawan 1 dengan si Wan... Dia memang dah pakar... apa nak kata... Kalah saja la... Melekat la 4 biji peluru kat badan... 3 kena perut... 1 kena lengan... Pedih giler siot... Memang meninggalkan kesan lebam... Adoi....

Tapi tak serik... Best giler rupanya game ni... Boleh "addicted" dibuatnya... Pallet ada lagi... So main untuk 2nd game... Kali ni pertempuran tiga penjuru... Saya, Apek pekerja Adeline dan Steven anak teruna Adeline...

Game kedua ni barula saya ada harapan menang... Steven telah keluar awal kerana terkena tembakan si Apek... Namun akhirnya Apek tewas dengan tembakan tepat mengenai rusuk kirinya oleh saya...kihkihkih... Best2... Memang best giler...

Bila dah dapat main free game... Sendiri mau ingat la... Kena la tolong bersihkan balik peralatan... Orang kasi main free pun kira dah besar tuah... Terima kasih pada Andrew dan Wan kerana bagi peluang saya mencuba game ni... Lain kali kalau ada lebih... Ajak le lagi...kihkihkihkih...










Dah selesai semua operasi membersihkan peralatan... Sebelum pulang saya sempat merakam permandangan sekitar resort yang bercirikan perkampunyan orang asli... Resort ini mengetengahkan konsep Agro Tourism dengan motto "Back To Nature"...

Menyediakan pakej penginapan lengkap dengan aktiviti2 outdoor yang menarik seperti white water rafting, paint ball, jungle trekking to rafflesia and rajah brook habitat, flying fox, caving, waterfall abselling dan macam2 lagi le....









Secara keseluruhannya... Misi ride penutup sempena bulan puasa kali ni berjaya... Diakhiri dengan pelbagai aktiviti tambahan yang memberikan pengalaman baru...

Walaupun sedikit kecewa kerana tak dapat kayuh menghabiskan trek baru ni... Tapi masa masih ada untuk saya datang kembali ke sini... Lebih2 lagi tempat ni adalah kampung saya sendiri... Nampaknya selepas ni setiap kali balik kampong... Memang sah kena bawak basikal la... kihkihkihkih...

Apa2 pun... Ucapan selamat berpuasa untuk semua umat Islam terutama rakan2 TM Bikers dan Rakan Sekutu juga semua yang melayari blog ini...

Sekalung terima kasih dari saya secara peribadi kerana anda semua sudi memberikan sokongan dengan melayari blog ini...

Have a nice day and keep on riding guys...

-ARTIKEL ASAL NUKILAN SAUDARA A.O-

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails